- èeská verze (pøímo od pramene).

- English version.

Expedition av Extreme Yachting Team till Mazur insjön

(och också till och med retur)

Extreme Yachting Team (ExYT) – är en grupp av äventyrare, vilka bereder under extremt lång tid deras expedition – många gånger ännu par dagar före avresa är det inte säkert om de kommer att åka. Men slutligen i oktober 2005 lyckade vi att ge alla våra medlemmar tillsammans och iväg. Vårt mål för årets jaktföretag var Mazur insjön i norra Polen. I hamn Piêkna Góra (N54°02' Ö21°42') hade vi en charter av båt Jocker 785. För den här gången samlades vår besättning av Honza, Jarda och Petr. Den besättningen sammansättas bara av erfariga sjövargar (låta mig att använda sådan poetiska benämningen), men deras samspel ändå tvingades fram att öva upp under första timmar av sjöfart, eftersom de blev vara tillsammans i sådan sammansättning för första gång.

Animation av det båtresaförloppet:

Kortfattad båtdagboken

Den första dagen – föremiddagskift

Efter vi hade lastad all vår utrustning inräknad tunnor med drinkvatten och rom lättar vi ankar och lämnar den hamnen i Piêkna Góra. Först sysselsättning för manskap var att lägga mast ned och köra genom två båtresakanaler. Vi var efteråt belånad med underbara jaktförhållanden på Niegocin sjön. Vi gick up höjande mot vind med riktning ut SSÖ, vi körde omkring en ö och på söder kant av den sjön hade vi en nära kontakt med en vänbåt – för att ta bilder. Den här sträckan avslutade vi med att vi ankrade och beredde lunch på fri vattenyta.

Den första dagen – eftermiddagskift

Utvilad och till allt beslutsamt manskap lättar ankar och riktar sin båt på kurs ut SVV. Efter kort båtresa under segel kom vi till calm område och vi var tvungna – i motsättning med vår jaktheder – att använda en motor. Kort på solnedgång hittade vi en lämplig ankarplats och vi band båten på en osynlig liten molo till övernattning i vilda naturen.

Den andra dagen – resa söderut

Redan på morgon 9:12 vaknade manskapet upp alla sina krafter och gick sig iväg till att kära genom fyra båtfartkanaler. När nådde vi upp insjö Talty, stannade vi mast upp och drog upp segel. Vår resa söderut blev vara börjad. För manskap betydde den perioden framför allt att hård slita med roder och segeltyglar, område fyllt med vändningar och andra manövrer. Noggrant på klockan 12:14 passerar vår båt under bror i stan Mikolajki och efteråt på Mikolajske insjön fortsätter i den lika verksamheten. 13:48 åker vi in på insjön Sniardwy, när trotsar vi mot element till 14:42 i skarpa motvindkurser. Slutligen vänder vi på eftervindkurs och riktar vi oss ut NNV.

Den andra dagen – resa norrut

Man skulle tycka att fart på eftervindkurs är bara sådan belöning för svårt jaktarbet. Motsats är rätt. På däck rådde en ledsnad och män undvarade den med fara doftande kamp mot naturen. Då och då förbättrade vi en segelfjäril, annars nog rådde bara sysslolös beredskap. Manskap fyllt upp sin lediga tid med träning – arbete med repor osv. Förberedning av båten på retur genomgång under de broarna i Mikolajki gick med försening, men manskap nog klarade situation utmärkt. På klockan 17:58 slutligen började en motorlös manöver som närmade oss till hamn på insjö Taltowisko. Båten blev säkrad för övernattning med solnedgång.

Den tredje dagen

På morgon klockan nio visade manskap gränslös samspelning, när lämnade den hamnen bara genom seglar. Under returresa var vi tvungna att räkna varje droppe av bensin, och med tanke på det åkte vi alla möjliga sträckor bara under seglar. Att genomgå alla båtresakanaler tillbaka till insjö Niegocyn betydde det skick arbete med mast och seglar. Slutligen klarade manskap att ligga mast ner vanligt inom 5min53sec och att ställa den upp inom 6min12sek. Efter en kontrollpatrull omkring insjö Niegocyn körde vi på klockan 13:32 in i båtresakanal till insjö Talty för att fortsätta till den hamnen av bolaget Sailor, när vi gick in graciöst precis på 14:23. Den bindande, städade och utrymde båten lämnade vi över utan mista skadegörelser på 14:56.

Vi tack till bolaget Sailor för en uthyrning av den rätt bra båten, vilken hade bara detaljbrister. Och det är för samspelande och skicklig manskap absolut ingenting.

Bilder från förlopp av båtresa:

Rutinerad manskap omedelbart efter blev komma ombord. Kapten ögonblickligen kokar kaffe. Varje äkta sjövarg vet, att dat skall verkligen passa

Manskap är i hamn alltid fullt överlastad. Att ta ombord allt förråd, kontrollera båten, beredda varje detalj vilken skall vara nödvändig under båtresa.

Vakt på bordet – timmar tillbringas med kart, kompas och kikare, kort sagt vardaglig rutin.

Känslig balansering är grund för framgång på varje väl upptagen regatta...

... likadant som smaklig och kaloriskt balanserad mat.

Manskap på Zielony båt bereder sig otåligt till nära kontakten. I den här stunden vet de än så länge inte, att de träffade den utmärkt samspelad och erfaren team och därför är de i ett absolut trygghet.

Inom en period av kvällen stilla sysslar sig manskap till olika små men viktiga arbeten.

Extreme yachting är mer än bara svårt arbete, svett, tårar och rabbling...

Dagen gick långsamt till nedgång, solen redan föll ned bakom horisont och så efter alla krävande uppgifter gladde sig manskap välförtjänt över sceneri med nedgång. Finkänslan och sinne för romantik tar upp från denna hårda män sin skatt – och varför ej.

Särskilt på kväll brukar vara då och då en tid för berättelse av olika händelser från segelsportlivet, när man har gåshud och blod styvnar i ådror...

Ja, också den här skenbara overksamheten är svår segelsport. Män utställda emot oförsonligt väder, för att hjälpa balansera båten.

Extremt lutande fart, det är krydda av segelsport.

Också på mycket stora vattenytor blir nära tvekamper.

Just sådana ögonblick tvekar oss extrema jaktmän igen och igen återvända och åter undergå den jätteslit, den jätterisk.

Också mycket erfaren manskap på båten GROM var tvungen att buga sin huvud för jaktkonst av experter från en liten land i mitten av Europe.

Uppställning och början till rutintjänst i vaktkorg.

Känslan för roder... det måste man föddas med.

Man kan betrakta märklig trötthet efter en halv av resa också på så erfara sjömän.

Speciella kevlarhandskar blev i värld av extrem segelsport fullständig nödvändighet. Just dessa småsaker beslutar idag stora regattor.

Att förstå till motorer och att veta hur att hantera med dom är bland extrem jaktmän fullständig självklarhet, även om ingen av oss gör det med entusiasm.

Petr Èížek och Jaroslav Katolicky, favoriter på alla regattor.

De sista mil till hamn blev ingen promenad i rosa trädgård. Till och med nu blev nödvändigt att ta full utrustning.

Bilder av härvarande naturen:

Mazur insjön – det är orörd natur omkring små och större vattenytor med vindvillkor och många båtar – med andra ord jaktparadis.

På dessa små vattenytor finns romantiska trivsel.

Åktur på båtresakanaler är trevlig tillägg till de vindstunder när trossar knastrar.

Tvärtom här råder bara susande träd och vattenyta som spegel. Bara motor morrar med nöjd.

På grund av lätt tillgång till djup vatten är de båtresakanaler mycket omtyckta bland fiskare. Men då och då det ser ut som en världsmästerskap i fiske med spö.

På båtresakanaler finns då och då bror och el-trådar. För erfaren manskap är det utmärkt tillfälle för att visa samspel vid hantering med mast.

Resa omkring en ö på insjön Niegocin. Vassrugge på kust är tillflykt för olika vattenfåglar och döljer många övergivna molor.

Den insjön bakom byn Mikolajki är frekventerade trafikvägen.

Behagfull trakt tvingar ordsinfödingarna att skapa hemtrevliga vattenbyggnader med gullig anstrykning. Den här multifunktionella byggnaden kan tjäna som simbad även som molo för förbigående jakter.

Övernattning under himmeln är ingen står problem här. Enkelt binder sig till molo någonstans i mitten av vassrugge och efter du blir tyst, blir du en odelbar del av ortsnaturen.

Utfart på står ytan av insjön Sniardwy. Vi kör ut från en med vassrugge kantade sund på en oroligt blåsig oändlig vattenslätt.

Naturen omkring insjöar – hoppas, civilisation kommer aldrig fram hit.

Vattenytan som spegel – vågformig bara med lät bris. Solen går ned och det kommer en tid för att hitta någon lämplig plats och att binda sig.

Det gryr. Den nya dagen lovar igen en vacker trivsel.

Släpper ankar och gläder sig. Ideal plats för lunch under himmeln. Omkring finns bara naturen och buller göras bara bris, som gungar trossar.

Resa med motor i kvällenstilla. Rätt bra skäl att känna sig som äventyrare på resa över okuvlig Afrika. Kringliggande naturen motsvarar det säkert.

Mikolajki – hamn och bas för alla jaktmän. Att gå utmed dess kust är förtrollande. Trevlig stan med fredlig livstempo.

Korsning av trafikvägar – gudskelov finns vi just på den vattenvägen. Att köra under den bron och titta på människor uppe ger till man sådan viss känslan som vara invigare.

Vassrugge, fåglar och fiskar. Man blir här bland alla natur krafter...

... vad slutligen visas som den bästa sätten av vila och relaxation.

Förstklassik Extreme Yachting Team utgöras av:

Kapten Petr Czi¿ek – tjeck med polska förfäder, en av legendariska banbrytare, vilken finns redan många år på den absoluta spetsen.

Jaroslav Katolický – man kan bara svårt hitta bland världsjaktmän någon med större känslan till vind, hon är famös styrman, man med järnnerver.

Jan Müller – förbaskat skarp karl, han älskar krävande villkor och stark vind... Också han trots hennes låg ålder lyckades mycket att uppnå i den extrem jaktvärlden.

Webbmaster eftertryckligt varnar alla besökare på den här webbsidan från omåttlig lättrogenhet till ovannämnda faktum och vägrar ta en ansvar för eventuella pinsamheter, om du skall prata i sällskap om de här saker utan påtaglig överdrift.